Betoninfra
Nieuwsbrief maart 2021

Vijf nieuwe doorgaand gewapende rotondes in Stein
Twee volledig nieuwe rotondes, uitgevoerd in doorgaand gewapend beton, en drie opnieuw ingerichte rotondesook in doorgaand gewapend beton: het traject Route A2–Stein heeft een volledige upgrade gekregen. Bij een doorgaand gewapend betonnen rotonde worden geen krimpvoegen aangebracht. De aanwezige wapening verdeelt de krimpspanningen gelijkmatig over het totale oppervlak. Het resultaat is een rotonde die zware aslasten aan kan, lang mee gaat en zeer onderhoudsarm is. 
Lees verder >>

Onbemand containertransport op 17 km baan van doorlopend gewapend beton
Als alles volgens plan verloopt, zal begin 2022 op de Tweede Maasvlakte het eerste onbemande containertransport plaatsvinden over de 17 km lange betonnen CER-baan. De Container Exchange Route is een ononderbroken verbinding tussen de belangrijkste containerbedrijven en -faciliteiten op de Maasvlakte. Een interview met Mathieu de Ruiter, Manager Techniek CER en TWT (Theemswegtracé) voor Havenbedrijf Rotterdam. 
Lees verder >>

Beton maakt wegen duurzamer
De belangstelling voor beton in de wegenbouw groeit. Dat is vooral te danken aan de toegenomen aandacht voor duurzaamheid. Betonwegen gaan lang mee en hebben nauwelijks onderhoud nodig. Vooral wanneer gekeken wordt naar de kosten op lange termijn, zijn de voordelen van beton overduidelijk.

Bekijk de interactieve infographic Beton maakt wegen duurzamer op betoninfra.nl.

De infographic is ook als print-pdf (niet-interactief) te downloaden:
Beton maakt wegen duurzamer.pdf

Betonnen busbaan sluitstuk HOV Zuidradiaal 
Met de 800 m betonnen busbaan die eind 2020 is aangelegd, werd de laatste schakel van het HOV-netwerk Zuidradiaal in Utrecht gerealiseerd. De busbaan verbindt Leidsche Rijn met Centraal Station Utrecht, waarmee de gemeente invulling geeft aan de ambitie om de stad bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar te houden door weggebruikers een goed alternatief te bieden voor de auto. Met de aanleg van de busbaan worden ook extra fietsverbindingen en -onderdoorgangen gemaakt. 
Lees verder >>

3,1 km lange betonnen start en landingsbaan in Dublin
Den Ouden Groep heeft de betonverharding aangelegd voor de derde start-landingsbaan New North Runway op Dublin International Airport. Deze baan is 3,1 km lang en 60 m breed. Daarnaast zijn ook de taxibanen en intersecties in beton uitgevoerd. In totaal betreft het een project met een oppervlakte van 340.000 m2 waarin ruim 100.000 m3 Pavement Quality Concrete (PQC) is verwerkt.
Lees verder >>

Betonnen fietspad met 74% hergebruikte materialen
Op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle is een deel van het fietspad Hermelenpad aangelegd met grotendeels gerecycled beton. De pilot omvat twee specifieke betonmengsels met hergebruikte materialen als vervanger van primair cement. De komende jaren wordt gemonitord of het fietspad goed functioneert en wordt er kennis ontwikkeld over de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Lees verder >>

Kort gestort
Berichten over betonprojecten in het nieuws:
  • Fietspaden in Emmeloord krijgen beton 
  • Veel getrokken betonnen banden bij N280 
  • Beton op Greenport Venlo
Lees verder >>

BetonInfra
www.betoninfra.nl
info@betoninfra.nl
E-mail opties
Aanmelden
Afmelden
BetonInfra is een samenwerkingsverband tussen Betonhuis Cement, Betonhuis Betonmortel en aannemers betonwegen.